LMS Moodle VŠB-TUO: Souhrn - 040-0075/01 Prevence havárií a nehod (2020/2021 ZS)
Organizace jednotlivých přednášek a cvičení:
Přednáška je dvouhodinové (2x45 min.) setkání ve virtuální platformě MS TEAMS/LMS Moodle v době dle (viz. rozvrh https://rozvrh.vsb.cz/).
Na každé přednášce student obdrží studijní materiály (formou prezentace v češtině) s informacemi k jejich užití. spolu se zadáním úloh do cvičení.
Na každé hodině může student konzultovat s lektorem, příp. po domluvě i individuálně mimo určený čas přednášce/cvičení. Hodnotí se výsledky - vědomosti studentů, způsob zpracování a správnost řešení úloh a práce v hodině, a provádí se jejich bodové ohodnocení. Podmínkou pro absolvování studia je kromě vypracování projektu, také zpracování písemné zápočtové práce a závěrečné písemné zkoušky.
Průběh závěrečné zkoušky:
Uchazeč o zkoušku z PHaN by měl mít ukončené 1.-4. ročníky VŠ vzdělání na FBI, VŠB-TU Ostrava a udělený zápočet.
•První část tvoří výpočty pro písemnou zkoušku z prevence havárií a nehod, např. určit hmotnost nebezpečné látky (NL) v zásobníku, počáteční rychlost výtoku plynné NL, počáteční rychlost výtoku kapalné NL, a nebo výpočet dopadu (fatality) při úniku NL. (30 b.)
•Druhá část je otázka ke specializovanému tématu prevence havárií a nehod, v záloze jsou otázky ústní. (20 b.)
•Třetí část je popis vybrané havárie. (20 b.)
Doporučená základní literatura:
Doporučená a použitá literatura je volena pokud možno tak, aby byla dostupná studentům FBI, VŠB-TU Ostrava. Pokud není uvedeno jinak, jsou přímé citace pojmů převzaty z Výkladového terminologického slovníku některých pojmů používaných v analýze a hodnocení rizik pro účely zákona o prevenci závažných havárií, které provozuje Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. v Praze.
1. Mannan S., Lees' Loss Prevention in the Process Industries, Elsevier, 2014.
(https://www.elsevier.com/books/lees-loss-prevention-in-the-process-industries/lees/978-0-12-397189-0)
2. Kletz T., What went wrong? Case Histories of Process Plant Disasters, Elsevier, 2009.
(https://www.amazon.com/What-Went-Wrong-Histories-Butterworth-Heinemann/dp/1856175316)
3. Crowl, D.A., Louvar, J.F., Chemical Process Safety: Fundamentals with Applications, Prentice Hall 1990
(https://www.amazon.com/Crowl-Chemical-Prentice-International-Engineering/dp/0131382268).
Přednáška je dvouhodinové (2x45 min.) setkání ve virtuální platformě MS TEAMS/LMS Moodle v době dle (viz. rozvrh https://rozvrh.vsb.cz/).
Na každé přednášce student obdrží studijní materiály (formou prezentace v češtině) s informacemi k jejich užití. spolu se zadáním úloh do cvičení.
Na každé hodině může student konzultovat s lektorem, příp. po domluvě i individuálně mimo určený čas přednášce/cvičení. Hodnotí se výsledky - vědomosti studentů, způsob zpracování a správnost řešení úloh a práce v hodině, a provádí se jejich bodové ohodnocení. Podmínkou pro absolvování studia je kromě vypracování projektu, také zpracování písemné zápočtové práce a závěrečné písemné zkoušky.
Průběh závěrečné zkoušky:
Uchazeč o zkoušku z PHaN by měl mít ukončené 1.-4. ročníky VŠ vzdělání na FBI, VŠB-TU Ostrava a udělený zápočet.
•První část tvoří výpočty pro písemnou zkoušku z prevence havárií a nehod, např. určit hmotnost nebezpečné látky (NL) v zásobníku, počáteční rychlost výtoku plynné NL, počáteční rychlost výtoku kapalné NL, a nebo výpočet dopadu (fatality) při úniku NL. (30 b.)
•Druhá část je otázka ke specializovanému tématu prevence havárií a nehod, v záloze jsou otázky ústní. (20 b.)
•Třetí část je popis vybrané havárie. (20 b.)
Doporučená základní literatura:
Doporučená a použitá literatura je volena pokud možno tak, aby byla dostupná studentům FBI, VŠB-TU Ostrava. Pokud není uvedeno jinak, jsou přímé citace pojmů převzaty z Výkladového terminologického slovníku některých pojmů používaných v analýze a hodnocení rizik pro účely zákona o prevenci závažných havárií, které provozuje Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. v Praze.
1. Mannan S., Lees' Loss Prevention in the Process Industries, Elsevier, 2014.
(https://www.elsevier.com/books/lees-loss-prevention-in-the-process-industries/lees/978-0-12-397189-0)
2. Kletz T., What went wrong? Case Histories of Process Plant Disasters, Elsevier, 2009.
(https://www.amazon.com/What-Went-Wrong-Histories-Butterworth-Heinemann/dp/1856175316)
3. Crowl, D.A., Louvar, J.F., Chemical Process Safety: Fundamentals with Applications, Prentice Hall 1990
(https://www.amazon.com/Crowl-Chemical-Prentice-International-Engineering/dp/0131382268).
- Učitel: Ivana Bartlová
- Učitel: Aleš Bernatík
- Učitel: Jan Skřínský
- Učitel: Kateřina Vlčková